MUISTOJA osa1

Lapsuuden kesät tuntuivat huikean hienoilta. Mökkeilyä, kesäkavereita, taivaallista hampurilaisjäätelöä, järvessä uimista, huvittelua Linnanmäen vatsanpohjaa kutkuttavissa laitteissa…Aurinko tuntui paistavan aina. Mansikatkin maistuivat jotenkin paremmilta.

Edes talvikaan ei masentanut. Kirpakat pakkaspäivät, (joita vielä lapsuudessani oli paljon) houkuttivat joka vuosi luistelemaan ja pulkkamäkeen. Myös talven ensimmäinen lumipallo tuntui käsissä mielettömän hienolta. Se tunne kun lumi oli vihdoin tarpeeksi vahvaa ja kiinteää…Joulukin tuntui vielä oikeasti joululta…

Ja tietenkin kesä- ja talvipäiviin kuuluivat olennaisesti merkkarit ja Pastirol- pastillit…OI NIITÄ AIKOJA…

Kokoan tänne kaksi valokuva-artikkelia vuosien varrelta. Ensimmäisen artikkelin kuvat ovat lapsuudestani. Seuraavaan laitan uudempia kuvia, nuoruuteni ajoilta.

image

Ristiäisissäni 1980. Kummitätini pitelee minua sylissään, kun pappi kastaa minua.

image

Minä Lepään vaunuissa.

image

Isoveljen kiusattavana maalla. ”Kutittaa, ei saa!”
Tuo oli ensimmäinen käyntini kesäpaikallamme.

image

Olen oppinut konttaamaan. Tuttu ilme…

image

Veljeni kanssa, ilmeisesti autossa istutaan…

image

Minä suunnilleen vuoden vanhana. Istunpa tyylikkäästi perhetuttumme pihalla, söpöt ensimmäiset kenkäni jalassa. Nuo olivat pitkään tallessa vanhemmillani…

image

Ensimmäinen käyntini valokuvastudiossa parivuotiaana. Jostain syystä pelkäsin tuolloin kuvausta, ja aloin itkeä. Liekö outo, (tumma) studioympäristö pelottanut? En koskaan aiemmin muista pelänneeni valokuvausta. Siksi isoveli otti minut syliinsä, rauhoittaakseen minua.

image

Valokuvastudiossa edelleen vakavana. Yhä hieman pelottaa…Tämän jälkeen uskalsin jo hymyillä. Hymykuvaa en ikäväkyllä löytänyt…

image

Maalla uintireissulla. Minulla oli kaunis uimapuku. Olen tuossa muistaakseni 5v.

image

Minä maalla uuden hattuni kanssa.

image

Mummin luona kylässä perheen kanssa. Alkoi tulla myöhä, ja minua väsytti. Lopulta muistan nukahtaneeni mummin syliin. Taisin olla 6-7v.

image

Joulukuva (1986/1987?) Vas: isä, äiti, minä, mummi. Tuo minun sininen mekko oli todella kaunis.

image

Joulu 1988(?) Mummi, minä (Marjukka-nukke sylissäni) ja äiti.

image

Samana jouluna. Mummi ja äiti hienon kuusemme edustalla.

image

Minä Marjukka-nuken kanssa kuusemme edustalla.

image

Joulun viettoa -90-luvun alussa. Minä tanssin balettia ja mummi taputtaa. Äiti kaataa kahvia.

image

Kummien luona kylässä (varmaankin suunnilleen edellisen kuvan aikoihin). Minä väsähdin kesken illanvieton. (Olinkohan taas tanssinut itseni uuvuksiin?)

image

Minä ratsastan ponilla ysiluokan luokkaretkellä: Vuokatissa. Pääsin osallistumaan ratsastustunnille, joka oli silloin unelmieni täyttymys. En tosin saanut itse ponia ravaamaan, kokematon ratsastaja kun olin, mutta ohjaaja tuli auttamaan.

image

Matsi kesällä (-95/-96). ”Hyvä Roosters!”image

image

Matsitreeniä. (-95?)

image

Lisää matsitreeniä samalta päivältä.

Tässä ensimmäinen muisto-osio. Jatkoa seuraa…

Jätä kommentti